تبلیغات
قرن رهائی

قرن رهائی
نوع سلاح : الله اکبر ، « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا » (نساءآ 
قالب وبلاگ
نویسندگان
لینک دوستان
صفحات جانبی

رحلت پیامبر (ص(
هر چند سفر تاریخى پیامبر (ص) به مكه و انجام باشكوه حج ابراهیمى و اعلام وصایت على بن ابى طالب (ع) در غدیر خم ، خاطره هاى ماندگارى در تاریخ اسلام بود، چنین مى نمود كه به پیامبر الهام شده است كه به روزهاى آخر عمر خود نزدیك مى شود و این در حالى بود كه هنوز از طرف روم نگرانى داشت . از این رو پس از بازگشت به مدینه در روزهاى پایانى ذیحجه سال یازدهم هجرت ، سپاهى ، را به فرماندهى اسامة بن زید آماده كرد و همه را فرمان حركت به سوى مرز روم داد.
پیامبر به شدت بیمار شده بود و چون احساس مى كرد كه كسانى به خاطر بیمارى او از پیوستن به سپاه اسامه خوددارى مى كنند بار دیگر بر آن تاءكید كرد؛ ولى باز هم كسانى از شركت در سپاه اسامه سر باز زدند.
پیامبر به سوى رفیق اعلى دعوت شده بود و زمان تحقق مضمون این آیه درباره پیامبر فرا رسیده بود:
إِنَّكَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُون.قطعا تو خواهى مُرد، و آنان [نیز] خواهند مرد.
كسانى در انتظار مرگ پیامبر بودند و امید داشتند كه پس از وى اساس اسلام را از میان ببرند. قرآن یادآورى مى كند كه اگر پیامبر مى میرد، آنها هم خواهند مرد و كسى در این میان جاویدان نخواهد بود: وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُون
و پیش از تو براى هیچ بشرى جاودانگى [در دنیا] قرار ندادیم . آیا اگر تو از دنیا بروى آنان جاویدانند؟
برخى از مسلمانان هم به فكر حكومت پس از پیامبر بودند؛ حتى وقتى پیامبر فرمود صحیفه و دواتى بیاورید تا چیزى بنویسم كه پس از من گمراه نشوید، عمر كه در آنجا حاضر بود گفت : این مرد گرفتار تب شده است و كتاب خدا براى ما كافى است . میان حاضران اختلاف افتاد و گفتگو بالا گرفت و پیامبر اندوهگین شد و فرمود: از پیش من بروید. ابن عباس ‍ مى گفت : بزرگ ترین مصیبت هنگامى بود كه نگذاشتند پیامبر آنچه را مى خواست بنویسد.
خداوند در آیه اى كه در رویداد جنگ احد نازل شده پیش بینى كرده بود كه با مرگ پیامبر، كسانى از مسلمانان به گذشته (جاهلیت ) باز خواهند گشت :
وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُم ...
و محمد، جز فرستاده اى كه پیش از او [هم ] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست . آیا اگر او بمیرد یا كشته شود، از عقیده خود بر مى گردید؟
پیامبر خدا (ص) در میان اندوه خانواده اش دعوت حق را لبیك گفت و به ملكوت اعلى پیوست و این در حالى بود كه خداوند به آن حضرت وعده داده بود كه اسلام در جهان منتشر خواهد شد و كافران از میان خواهند رفت ؛ ولى تصریح كرده بود كه بخشى از این وعده در زمان حیات تو و بخش دیگر پس از تو تحقق خواهد یافت :
وَ إِمّا نُرِیَنَّكَ بَعْضَ الَّذی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّكَ فَإِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهیدٌ عَلى ما یَفْعَلُون
و اگر پاره اى از آنچه را كه به آنان وعده مى دهیم به تو بنمایانیم ، یا تو را بمیرانیم [در هر صورت ] بازگشتشان به سوى ماست . سپس خدا بر آنچه مى كنند گواه است .
پیامبر (ص) درباره وعده خداوند چنین فرموده بود:
زویت لى الارض فاریت مشارقها و مغاربها و سیبلغ ملك امتى ما زوى لى منها.
زمین بر من جمع شد و مشرقها و مغربهاى آن به من نشان داده شد و به زودى حكومت امت من به آنجاها مى رسد.
خاتمه : قرآن و آینده بشریت
پیامبر اسلام (ص) پس از 23 سال تلاش و حركت و تحمل سختى هاى بسیار سرانجام رخت از این جهان بر بست و دینى را كه آورد به عنوان كامل ترین دین الهى باقى ماند تا بشریت در تاریخ از آن بهره مند شود.
پیامبران پیشین همگى در محدوده زمانى و مكانى خاصى مبعوث شدند و آنها در واقع زمینه سازان ظهور پیامبر خاتم و ابلاغ دین جاودانه بشر بودند؛ تا اینكه بشر به آن درجه از بلوغ فكرى رسید كه شایستگى دریافت آن را پیدا كرد. یك نشانه روشن براى این شایستگى ، توانایى مخاطبان اسلام در حفظ كامل و دقیق كتاب آسمانى خود از هر گونه تغییر و تحریف پس از رحلت پیامبر (ص) است و این در حالى بود كه همه امتهاى پیامبران پیشین كتابهاى آسمانى خود را به خاطر سودجویى هاى مادى تحریف كرده بودند.
قرآن كریم از حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر و سفیر خداوند براى بشریت یاد مى كند و او را ((خاتم النبیین )) مى نامد:
ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ كانَ اللّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلیماً.
محمد پدر هیچ یك از مردان شما نیست ، ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است و خدا همواره بر هر چیزى داناست .
در این آیه از حضرت محمد (ص) به عنوان ((خاتم النبیین )) یاد شده است . خاتم در لغت به معناى چیزى یا كسى است كه موضوعى با آن پایان مى گیرد و اگر به انگشتر خاتم گفته مى شود، براى آن است كه در قدیم انگشتر را به جاى مهر به كار مى بردند و نامهاى خود را در انگشتر حك مى كردند و آن را به عنوان مهر در پایان نامه ها و اسناد مى زدند كه پایان بخش آن نامه بود.
همچنین قرآن ، دین اسلام را تنها دین بر حق كه مورد رضایت پروردگار است ، معرفى مى كند:
إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلام در حقیقت ، دین نزد خدا همان اسلام است .در آیه دیگر تصریح مى كند كه هیچ دینى جز اسلام نزد خدا پذیرفته نیست :
وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الاْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرین.
و هر كه جز اسلام ، دینى [دیگر] جوید، هرگز از وى پذیرفته نشود، و وى در آخرت از زیانكاران است .
این آیات ویژه زمان پس از اسلام است كه دینهاى قبلى نسخ شد و اسلام تنها دین بر حق آسمانى اعلام گردید. البته در اساس ، اختلافى میان ادیان آسمانى و پیامبران الهى وجود ندارد و گوهر دین یكى است و آن اسلام است و تفاوتها بیشتر به شرایط زمانى و مكانى و میزان رشد فكرى بشر وابسته است ؛ ولى تكلیف بشر این بوده است كه در هر زمانى از دین پیامبر عصر خود پیروى كند.
بر اساس آموزه هاى قرآنى ، اسلام كه دین بر حق است ، دین پیروز هم خواهد بود و بشریت با همه اختلافاتشان سرانجام در زیر پرچم اسلام خواهند رفت و بشر در آینده پیروزى نهایى حق بر باطل و حاكمیت اسلام به عنوان آخرین فرآورده مكتب انبیا را مشاهده خواهد كرد و بدین گونه به آرزوى عدالت خواهى خود و زندگى در مدینه فاضله اى كه همواره در جستجوى آن بوده است ، خواهد رسید.
اینك ما آیاتى را كه گویاى این موضوع مهم و امیدساز است در دو قسمت مى آوریم :
1.
آیاتى كه پیروزى مكتب انبیا و غلبه حتمى پیامبران و پیروان آنها را بر مخالفان بیان مى كند:
وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلینَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ * وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُون.
و قطعا فرمان ما درباره بندگان فرستاده ما از پیش [چنین ] رفته است : كه آنان [بر دشمنان خودشان ] حتما پیروز خواهند شد و سپاه ما هر آینه غالب آیندگانند.
إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهاد.
در حقیقت ، ما فرستادگان خود و كسانى را كه گرویده اند، در زندگى دنیا و روزى كه گواهان بر پاى مى ایستند قطعا یارى مى كنیم .
كَتَبَ اللّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلی إِنَّ اللّهَ قَوِیٌّ عَزیز.
خدا مقرر كرده است كه : ((حتما من و فرستادگانم چیره خواهیم گردید)) آرى خدا نیرومند شكست ناپذیر است .
2.
آیاتى كه به پیروزى نهایى دین اسلام بر همه ادیان و حاكمیت دین مورد پسند خدا در زمین و تشكیل حكومت صالحان دلالت دارد:
هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون
او كسى است كه پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند.
وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِكُونَ بی شَیْئا
خدا به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده اند، وعده داده است كه حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد؛ همان گونه كه كسانى را كه پیش از آنان بودند، جانشین [خود] قرار داد، و آن دینى را كه برایشان پسندیده است به سودشان مستقر كند، و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت كنند و چیزى را با من شریك نگردانند.
وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ كانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتی بارَكْنا فى ها….
و به آن گروهى كه پیوسته تضعیف مى شدند، [بخشهاى ] باختر و خاورى سرزمین [فلسطین ] را - كه در آن بركت قرار داده بودیم - به میراث عطا كردیم .
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ * إِنَّ فی هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدین
و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد به راستى در این [امور] براى مردم عبادت پیشه ابلاغى [حقیقى ] است .
با توجه به این آیات و آیات مشابه ، اكنون این موضوع مطرح مى شود كه این پیش بینى و وعده قطعى قرآن چگونه و به دست چه كسى تحقق خواهد یافت و رهبرى این قیام بزرگ كه تجسم آرمانهاى همه انسانها در تاریخ است ، به عهده چه كسى خواهد بود؟
این موضوع ، بسیار مهم و سرنوشت ساز است و به صورت بسیار فراگیر و با عنایت و اهتمام خاصى در احادیث و روایات انعكاس یافته است . در میان معارف و اعتقادات اسلامى كمتر موضوعى پیدا مى شود كه این چنین مورد توجه پیشوایان اسلام قرار گیرد.
بر طبق این روایات كسى كه پرچم انقلاب عظیم توحیدى را در دست مى گیرد و حكومت جهانى واحدى بر اساس حقّ و عدل تشكیل مى دهد و به آرزوهاى دیرینه بشر تحقق مى بخشد، قائم آل محمّد، مهدى امّت ، حضرت حجة بن الحسن (عج ) است كه ظهور مى كند و كاخ ستمگران را فرو مى ریزد و بر خرابه هاى آن ، حكومت عدلى بر اساس معیارها و ارزشهاى اسلامى بنیاد مى گذارد.

نقل از : تاریخ اسلام از منظر قرآن مؤلف : یعقوب جعفرى

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


شهید نبض تند «رهائی» است ، همواره می طپد ،در امتداد نسلهاو قرنهای پیاپی ، شهید همراه با دمیدن هر صبح ، همراه با تلاطم هر موج ، همراه با نشستن هرقطره باران ، به چهره گلبرگهای بهاری . زنده است و زندگی ساز و حیات آفرین . (محدثی ،جواد )
شهیدان به کلام وحی و سنت رسول خدا صلی الله علیه واله عمل کردند :
عزت واقتدار مسلمین در برابر بیگانگان (دشمنان اسلام و قرآن ) وحاکمان مزدور بیگانه که مسلمین را بخاطر منافع خود و اربانشان قتل وعام می کنند در گرو عمل به این آیه شریفه قرآن است : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا » (نساءآیه 71 ) .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
***** ** ** ** ** ** *** ** ** **** آیه قرآن *****