تبلیغات
قرن رهائی

قرن رهائی
نوع سلاح : الله اکبر ، « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا » (نساءآ 
قالب وبلاگ
نویسندگان
لینک دوستان
صفحات جانبی

پروفسور دكتر كارستن كولپه (Prof.Dr.Carsten Colpe) كه یكى از برجسته‏ترین خاورشناسان غربى و ایران شناسى نامدار است، (18) در صفحه‏67 كتاب خود به نام «مشكل اسلام‏» (1989) حضرت امام خمینى (ره) را آغازگر نهضتى مى‏خواند كه تاثیر جهانى دارد. وى مى‏نویسد:

«انقلاب اسلامى و رهبر آن (امام) خمینى كه بسیارى از مسلمانان مقیم خارج جهان اسلام را در مسیر بازیابى هویت اسلامى خویش قرار داد، بدون تردید، آغازگر جنبش تجدید حیات اسلام است كه اثرگذارى فرا ملیتى داشته است.»

وى در مقدمه همین كتاب خود، ضمن اعتراف به احیاى تفكر دینى در میان طبقات مختلف احتماعى اروپایى و عطش آنان براى شناخت‏حقایق اسلام و انقلاب اسلامى، مى‏نویسد:

«بعد از پیروزى انقلاب ایران در سال‏1979، به طور كلى اوضاع سیاسى به گونه‏اى شد كه از طرف گروههاى مختلف، اعم از زن و مرد مسلمان، شاگردان مدارس، دانشجویان، دست اندركاران آموزشهاى دینى، پلیس، كارمندان، اعضاى جوامع مذهبى و كلیسایى كاتولیكى و پروتستانى و همچنین احزاب سیاسى، پیوسته تقاضاهایى را در این رابطه (معرفى جامع و كامل اسلام و انقلاب اسلامى) مطرح مى‏كردند».

پروفسور دكتر كلاوس كینتسلر (كه در فرازهاى قبلى این نوشتار معرفى شده است) در بخش معرفى كتاب خود تحت عنوان «بنیادگرایى دینى‏» (ص 2) چنین اعتراف مى‏كند:

«از مدتها قبل سخن گفتن از بنیادگرایى و «تمایلات بنیادگرایانه‏» و آن هم در كلیه زمینه‏هاى اجتماعى، فرهنگى و سیاسى تشدید شده است. تحولات دراماتیك در ایران كه به وسیله انقلاب اسلامى در سالهاى دهه 1980 ایجاد شد و به عنوان بازگشت‏به بنیادهاى دینى از مرزهاى دین اسلام بسیار فراتر رفت، افكار عمومى جهان را به این پدیده حساس و در خور توجه معطوف كرد».

وى سپس از شكل‏گیرى جدید بنیادگرایى دینى در مسیحیت، یهودیت، آیینهاى هندو و بودا و سایر ادیان بحث مى‏كند كه همه به شیوه و متابعت از احیاى تفكر دینى به وسیله حضرت امام خمینى، بازگشت‏به اصول اولیه آیینه‏ها و احیاى اندیشه دینى خویش را هدف قرار داده‏اند. او در همین رابطه، از نظر تاریخى، اصطلاح «بنیادگرایى نوین‏» را جایگزین «بنیادگرایى كلاسیك‏» مى‏كند.

مترجمان زبان آلمانى كتاب «حكومت اسلامى‏» حضرت امام خمینى در مقدمه‏اى بر آن مى‏نویسند: (19)

«درست در ژانویه‏1977، هنگامى كه در شهر مقدس قم نخستین گلوله شلیگ شد و در اندك زمانى بعد از آن، تبریز با تظاهرات نیرومند خویش رژیم شاه را به مبارزه طلبید، براى دستیابى به كتاب حكومت اسلامى، كتابى كه سند كلیدى انقلاب اسلامى شد، علاقمندى بوجود آمده بود. با سقوط رژیم شاه در فوریه‏1979 كه تا آن زمان بدون توجه به تشنجات اجتماعى و سیاسى موجود در كشور، به عنوان «جزیره ثبات‏» خوانده مى‏شد و با استقرار نظام جمهورى اسلامى در ایران، علاقمندى براى دستیابى به اثر آیت الله خمینى در سر تا سر جهان افزایش یافت.

دكتر پیتر شول (Peter Scholl - Latour) ، روزنامه‏نگار و كارشناسان جهان اسلام كه چندین اثر تالیف كرده است، در كتاب «شمشیر اسلام، انقلاب به نام الله‏» كه در سال 1990 منتشر شده است، (20) مى‏نویسد:

«پیام (امام) خمینى به میخائیل گورباچف این بود كه كمونیسم از نظر معنوى و مادى شكست‏خورده و اكنون زمان آن فرا رسیده است كه اتحاد شوروى، نجات خود را در اسلام جست و جو كند. این در واقع، یك دعوت ظریف سورئالیستى براى بازگشت‏به سوى خدا بود».

شول - لاتور سپس مفسران غربى را در مورد اشتباه سنگینى كه در مورد ارزیابى انقلاب اسلامى به رهبرى حضرت (امام) خمینى (ره) مرتكب شده‏اند، سرزنش مى‏كند و مى‏نویسد:

«اینجا سخن از یك پدیده جهانگیر است. (حضرت) محمد (ص)، پیامبر اسلام نیز از ماموریت آفاقى خویش آگاه بود. در آن زمان به عنوان شخصیتى كه هنوز ناشناخته بود و صرفا رهبرى تعدادى از قبایل بدوى را به عهده داشت، پیامهایى را به ابرقدرتهاى معاصر خود فرستاد. بر مبناى روایات، فرستادگان پیامبر اسلام نزد قیصر بیزانس، شاهنشاه ساسانى در ایران و سالار قبطى‏ها در اسكندریه آمدند تا از آنان دعوت كنند به آیین جدید وحى و اراده خداوند تسلیم شوند. این دعوت، گرچه در آن زمان پذیرفته نشد، ولى هر سه نظام دولتى كه مورد خطاب دعوت بودند، مدتى بعد مجبور شدند مغلوب تهاجم بزرگ اسلامى شوند.

بیدارى اسلامى یك مساله محدود محلى نیست. از طریق اسرائیل، آمریكایى‏ها نیز به طور غیر مستقیم اثر این بیدارى را احساس كرده‏اند. اتحاد شوروى در جمهوریهاى جنوبى خود كه به سوى اعتقادات قرآنى بازگشته‏اند، شاهد یك دگرگونى مى‏باشد. اروپا از مدتها پیش از داعیه حاكمیت‏بر كل دریاى مدیترانه دست كشیده و بین شمال مدیترانه و سواحل جنوبى آن یك شكاف بزرگ پدید آمده است‏».

نویسندگان و محققان كتاب «نیروهاى ارتشى در خاورمیانه شمال آفریقا» (این كتاب در فرازهاى قبلى این نوشتار معرفى شده است) در صفحه 285 مى‏نویسند:

«تجدید حیات اسلامى در دهه 1970، در عین حال كه مهمترین مبناى موفقیت (امام) خمینى بود، به همان سان زمینه ظهور و طلوع سیاسى «بنیاد گرایى نوین‏» نیز شد. اسلام با مبدل شدن به ایدئولوژى سیاسى این توانایى را بازیافت كه یك خود آگاهى جدید را در ملتها احیا كند».

دكتر ژیل كیپل (Dr.Gilles Kepel) ، جامعه شناس فرانسوى و استاد كرسى مطالعات عربى در مركز پژوهشهاى بین‏المللى پاریس، طى سخنرانى خود در كنفرانس «اروپاى ادیان‏»، در اكتبر 1994 در وین، تایید كرد: تفكر دینى در فرانسه، بویژه دربین مسلمانان، احیا شده و «جوانان مسلمان كه در اروپا متولد شده‏اند، نیروهاى فعال نوینى را به صورت هسته‏هایى بوجود آورده‏اند كه بین اراده براى ماندن و تبعیض در نوسانند».

وى به طور ضمنى اثرگذارى نقش امام خمینى را در احیاى تفكر دینى در مسلمانان اروپایى تایید مى‏كند و مى‏نویسد: مسلمانان اروپایى به خاطر ماجراى سلمان رشدى و حجاب اسلامى، یك حركت اخلاقى و اجتماعى را آغاز كرده‏اند».

كاردینال دكتر فرانتس كونیگ (Kardinal Dr.Franz Kخnig) ، اسقف اعظم سابق وین كه از چهره‏هاى بسیار برجسته جهان مسیحیت است نیز در كنفرانس «اروپاى ادیان‏» ادامه خدمت‏به احیاى تفكر دینى را كه روند جهانگیر پیدا كرده است، در گرو مبارزه جدى با تفكرات ضد دینى از جمله انكار وجود خدا و الحاد دانست و گفت:

«امروزه مهمترین وظیفه گفت و گو بین پیروان ادیان توحیدى این است كه یك جبهه مشترك را جهت مبارزه علیه بروز فرقه سازیها و آنانى كه به خداوند یكتا ایمان ندارند و دشمنان هر دینى هستند، ایجادكنند»دكتر گوتفرید شایبر (Dr. Gottfried W.Scheiber) ، معاون انستیتوى اصول الهیات مسیحى و مؤلف كتابها و نوشتارهاى تحقیقاتى، فیلسوف و خاورشناس اتریشى، در كتاب خود تحت عنوان «پاسخ صریح » (21) (1984) مى‏نویسد:

«مبحث اصولگرایى اسلامى صرفا براى دانشمندان تاریخ و علوم سیاسى نكات بسیار زیادى را ارزانى نكرده است، بلكه براى یك علاقمند علوم دینى كه از نگاه علم كلام ادیان، وارد بحث مى‏شود نیز نكات زیادى را عرضه مى‏كند».

وى در جایى دیگر از كتاب خود مى‏نویسد:

«آنچه ناظران امروزى اوضاع در ایران را كاملا شگفت زده مى‏كند، وفادارى بلاقید و شرطى است كه ملت در قبال آیت الله ابراز مى‏نماید. البته این واقعیت‏بدون یك استدلال و برهان كلامى براى چنین حاكمیتى قابل توجیه نیست. جالب است گفته شود كه در این نقطه، بنیادگرایى یا به اعتبار مفهوم متعارف كنونى، بنیادگرایى نیست; زیرا در عرف امروزى، بنیادگرایى معنى پذیرش بى‏چون و چراى ساختار فكرى ناسازگار با زمان را مى‏دهد، در حالى كه (امام) خمینى انتقال یك الگوى فكرى موجود را با عنایت‏به اوضاع زمان و سنجش با معیارهاى كلامى اسلام انجام داده است‏».

این بود نمونه‏هایى از اقوال و اعترافات خاورشناسان، جامعه شناسان و ارباب تفكر غربى در مورد نقش حضرت امام خمینى در احیاى تفكر دینى در جهان اسلام و سطح جهانى كه على‏رغم وجود خط انحرافى نیرومند، اروپا محورى، اشتباهات فنى با زمینه‏هاى تاریخى، كمبود اطلاعات دقیق و واقعى از اسلام، انقلاب اسلامى و حضرت امام خمینى، مورد دستیابى قرار گرفتند. حقیر وثوق كامل دارد كه هرگاه یك استراتژى دقیق و فراگیر و مطابق نیازهاى علمى مؤسسات تحقیقى و شخصیتهاى دانش پژوه جهان، اعم از غرب و شرق، در مورد معرفى مجدد اسلام، اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامى و بویژه شخصیت و آثار جاودانى حضرت امام خمینى طرح و اجرا گردد، روند برخورد خاورشناسان و سایر نخبگان علمى و فرهنگى جهان بهبود كیفى و كمى قابل توجهى خواهد یافت.

زیرنویسها:

1- مرحوم دكتر كلیم صدیقى، رئیس مؤسسه مطالعات اسلامى مسلم در لندن، در سخنرانى كه در هفتمین كنفرانس اسلامى در تهران ایراد كرد، یك لیست ده ماده‏اى از خلاقیتهاى اسلامى ملت ایران كه خدمت‏به احیاى تفكر دینى و عمل به آن است ذكر نمود كه احیاى فرهنگ، تمدن، نظام سیاسى و ایجاد نهادهاى جدید اجتماعى، اقتصادى و سیاسى اسلامى و بالاخره رهاسازى انرژى جدید در جنبش جهانى اسلام از آن جمله است. (به شماره 165 بهمن ماه 1368 كیهان هوایى مراجعه شود.)

2- Prof.Dr.Reinhard LخW:Islam undChristentum in Europa, Bernhard Verlag, 1994, Hilesheim.

3- كتاب شمشیر سبز در این رابطه تركیه را در كنار سایر كشورهاى اسلامى جالب مى‏داند و مى‏نویسد: در تركیه به صورت كلى، روند رو به رشد بازگشت‏به اسلام نشان مى‏دهد كه بر پایه ارقام دولتى در سال 1990،155403 دانشجو در 4715 مدرسه دینى مشغول تحصیل بودند و این در حالى است كه در سال 1974، تعداد دانشجویان ونیز مدارس دینى صرفا در حدود نصف این رقم بود. طى سالهاى‏1979 تا1987، تیراژ قرآنهاى چاپى از 31075 نسخه به حدود یك میلیون نسخه بالغ شد.

Das grدne Schwert;Weltmacht Islam -Bedrohung oder Erlخsung? Hg.Beate Kuchert,1992,Heyne Verlag, Mدnchen.

4- این واقعیت در سمینار «دینامیسم حیات دینى در اروپاى شرقى‏» كه تحت عنوان «سمینار دانشگاهى وین‏93» از طرف چند دانشگاه و انستیتوى آلمان و اتریش از 21 تا23 ژانویه‏1993 در كاخ اتحادیه صنایع اتریش برگزار شده بود و نگارنده نیز در آن سهیم بود، از طرف دانشمندان و خاورشناسان نیز با ارائه آمار و مدارك تحقیقى تایید شد.

5- Jean - Lin Lacapelle ; Trans Atlantik2/1989

6- لطفا به نمودار شماره (1) آمارى كل مسلمانان مراجعه شود.

7- نمودار آمارى شماره (2) ضمیمه

8- Ronald Ingelhart (Hrsg.):KulturellerUmbruch Wertwandel in der westlichen Welt,Frankrurt, new York,1989

9- به جدول آمارى گرایشهاى اعتقادى بر پایه تفاوت سنى در غرب و شرق اروپا و آمریكاى شمالى كه در ضمیمه قرار دارد، مراجعه فرمایید.

10- این اصطلاح را براى نخستین بار، پاپ ژان پل دوم، رهبر مسیحیان كاتولیك جهان، در تاریخ 24 ژوئن‏1989 و در جریان سفر خود به اتریش مطرح كرد و آن را به عنوان نهضت نوینى خواند كه براى كل قاره اروپا و مسیحیان جهان یك ضرورت احیاى تفكر دینى و اصلاحات اجتماعى را به دنبال خواهد داشت. پس از آن، در سال‏1993 كاتیخیسم جدید جهانى (رساله احكام مسیحیان) را در شرح 10 فرمان معروف در676 صفحه در بردارنده 2865 مساله، منتشر ساخت. این اقدام پاپ كه پس از426 سال در تاریخ كلیساى كاتولیك انجام شد، بازنویسى تعالیم اخلاقى و اعتقادى كاتولیكى با در نظر گرفتن تحولات جدید جهانى معنى مى‏دهد. پاپ براى این اقدام خود، از 25000 پیشنهاد كه از طرف 1000 اسقف و كنفرانسهاى اسقف طى چند سال مطرح شده بود، استفاده كرد.

11- Prof.Dr.Klaus Kienzler:Der religiخseFundamentalismus, Verlag C.H.Beck, 1996,Mدnchen.

12- Maxim Rodinson:La fascination deL|Islam, Paris, 1980

13- «پان اسلامیسم‏» عنوانى بود كه مطبوعات غربى در اواخر قرن‏19 به نهضتهاى اسلامى آن زمان دادند و به جاى درك صحیح اتحاد اسلامى و نهضتهاى آن، این اصطلاح را گاهى موازى و زمانى متضاد با ملى‏گرایى‏هاى موجود در جهان بكار گرفتند. در حالى كه احیاگران اسلامى همیشه از وحدت امت اسلامى سخن گفته‏اند. عین این روش، در زمان ما نیز در مورد نهضتهاى نوین اسلامى از طرف رسانه‏هاى غربى بكار گرفته مى‏شود كه احیاى تفكر دینى و رویكرد به ارزشها و اعتقادات اسلامى را بكارگیرى اصطلاحات نادرست اسلامیسم (اسلامگرایى)، افراد رادیكالیسم (افراطى گریى)، فاندمنتالیسم (بنیادگرایى)، فناتیسم (تعصب گرایى)، انتگریسم (اصولگرایى) به اصطلاح بیان مى‏كنند، متاسفانه اغلب این اصطلاحات را براى اهداف منفى از قبیل تروریسم، عقب افتادگى، جهود، تحجر و تعصب سنتى بكار مى‏برند.

14- Prof.Dr. Bernard Lewis:Der AtemAllahs, Die islamische Welt u.der WestenEuropa Verlag, Wien - Mدnchen, 1994

وى كه استاد كرسى تاریخ خاور نزدیك و آسیاى میانه در دانشگاه پرینستون آمریكاست، قبل از مهاجرت خود به آمریكا، مدت 25 سال در دانشگاه لندن نیز همین موضوع را تدریس مى‏كرد. وى از مؤلفان و ناشران اثر معروف Cambridge History of Islam و دایرة‏المعارف اسلام (Encyclopedia of Isam) است.

15- Die Streitkrfte der staaten des nahenOsten und nordafrika Reihe - Fremde Heere;Herold Verlag, Wien, 1995

16- Prof. Dr. Andera Meier:Der politischeAuftrag des Islam peter Hammer Verlag, Wuppertal,1994

17- Dr. Andr Grber:Islam, finanzielleInfrastruktur und wittschaftliche Entwicklung:( Europpische Hochschulschriften) VerlagPeter:Lang, 1992

18- Prof. Dr. Carsten Colpe:Problem Islam;Athenum Verlag, 1989, Frankf/M

وى كه آثار متعدد و مهمى درباره معرفت‏شناسى دین، اساطیر ایرانى و اسلام نوشته است، در دانشگاههاى آمریكایى ییل، نیوهاون و شیكاگو و نیز در فرهنگستان انگلیس (بریتیش آكادمى لندن) تدریس كرده است.

19- Ajatollah Chomeini:Der islamischeStaat, KlausSchwarz Verlag, 1983, Berlin, Islamkundliche Materialien Band 9

20- Dr. Peter Scholl - Latour:Das Schwertdes Islam Heyne Verlag, 1990, Mدnchen.

21- Dr. Gottfried W. Scheiber:EindeutigeAntworten Fndamentalistische Versuchung in Relegion ind Gesellschaft, خsterreichischerKulturverlag, 1989

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


شهید نبض تند «رهائی» است ، همواره می طپد ،در امتداد نسلهاو قرنهای پیاپی ، شهید همراه با دمیدن هر صبح ، همراه با تلاطم هر موج ، همراه با نشستن هرقطره باران ، به چهره گلبرگهای بهاری . زنده است و زندگی ساز و حیات آفرین . (محدثی ،جواد )
شهیدان به کلام وحی و سنت رسول خدا صلی الله علیه واله عمل کردند :
عزت واقتدار مسلمین در برابر بیگانگان (دشمنان اسلام و قرآن ) وحاکمان مزدور بیگانه که مسلمین را بخاطر منافع خود و اربانشان قتل وعام می کنند در گرو عمل به این آیه شریفه قرآن است : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا » (نساءآیه 71 ) .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
***** ** ** ** ** ** *** ** ** **** آیه قرآن *****