تبلیغات
قرن رهائی

قرن رهائی
نوع سلاح : الله اکبر ، « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا » (نساءآ 
قالب وبلاگ
نویسندگان
لینک دوستان
صفحات جانبی

مطلب ذیل از سایت  رحما به آدرس :  http://www.rohama.org/fa/content/796   نقل میشود

اللهم عجل لولیک الفرج والنصر

مطلب ذیل از سایت  رحما به آدرس :  http://www.rohama.org/fa/content/796   نقل میشود

اللهم عجل لولیک الفرج والنصر

گسترش اسلامگرایی از نگاه غرب

اسلام دومین دین بزرگ و سریع‌الرشدترین دین از لحاظ پیرو در جهان محسوب می‌شود. جنبش اسلام‌گرایی در آسیا وآفریقا كه كانون تجمع پیروان آن است، به دژ مستحكم نخبگان امروزی نفوذ كرده و در بین دانشجویان، مهندسان، پزشكان و وكلا ریشه دوانده است. زمانی لباس عربی نشانه فرهنگ وآزادی بود، اما امروزه زنان مسلمان تحصیلكرده هر چه بیشتر به حجاب روی آورده‌اند تا بر عزم خود برای حضور فعال در اجتماع و بیان هویت زنانه‌شان تاكید كنند.

جهان اسلام كه در غرب دنیایی راكد و بسته توصیف می‌شود، در حال تحولات و تغییرات بنیادی است. تجددخواهی اسلامی همواره ارتباط بسیار نزدیكی با مقاومت در برابر نیروهای نظامی غربی و برتری سیاسی و فرهنگی آنها بر جهان اسلام داشته است. این مسأله به قرن نوزدهم باز می‌گردد یعنی زمانی كه در میانه آشوب‌های ناشی از تغییر موازنه قدرت به نفع اروپا، دو جریان تحول‌خواه در جوامع مسلمان ظهور كرد.(بقیه را در ادامه مطلب مطالعه فرمائید )

جریان نخست از سوی افرادی بود كه سعی داشتند با ایجاد یك ارتش مدرن و قوی و دولتی مركزی كه قادر به كنترل محدوده عثمانی پس از فروپاشی آن باشد، با قدرت گرفتن كشورهای بزرگ اروپایی مقابله كنند. اما در كنار این تكنوكرات‌های عمل‌گرا، اصلاح‌طلبان مسلمانی قرار داشتند كه از سوی جمال‌الدین اسدآبادی، محمد عبده و شاگردان آنها رهبری می‌شدند. این گروه مانند پرچمداران اصلاحات در مسیحیت، به دنبال فعال كردن نیروهای درونی اسلام از طریق دعوت به بازگشت به «اسلام ناب» عاری از سنن و رسوم بودند. به عقیده آنها قرائت جدیدی از اسلام مطابق با شرایط مدرنیته، تنها راه خروج از زوال آن بود. در حال حاضر، همین جریان احیاكننده با شاخه‌ها و گونه‌های متعدد آن است كه بر اسلام امروزین حاكم است. با این حال قدرت‌های مظهر مدرنیته غربی، نتوانستند تسلط دینی بر جوامع مسلمان را نه رفع و نه تضعیف كنند. بلكه حداكثر كاری كه توانستند انجام دهند این بود كه به مثابه كاتالیزوری برای احیای منابع درونی اسلام و همچون مامایی برای تولد اسلام مدرن عمل كنند.

با این كه مدرنیزاسیون در اغلب نقاط دنیا با سكولاریسم (بی‌دینی) توأم است، در جوامع اسلامی ارتباط تنگاتنگی با اسلام‌گرایی دارد. جذابیت عمومی اسلام مدرن به قدری است كه در كلیه انتخابات آزادی كه در این كشورها برگزار می‌شود، نمایندگان و هواداران اسلامگرایان به پیروزی می‌رسند. این كه نظام سیاسی فعلی در اكثر كشورهای اسلامی به سختی در برابر تغییر مقاومت می‌كند، ارتباطی با فرهنگ یا دین آنها ندارد. بلكه صرفاً به سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی و شرایط و محاسبات آنها بستگی دارد.

اسلام‌گرایی مانند سوسیالیسم، ماهیت یكپارچه‌ای ندارد بلكه پدیده‌ای اجتماعی سیاسی است كه استراتژی و فرضیات بسیاری دارد. این پدیده طیف‌های بیشماری را در بر می‌گیرد از لیبرال تا محافظه‌كار، از مدرن تا سنتی، از میانه‌رو تا افراطی، از دموكراتیك تا مذهبی و از مسالمت‌آمیز تا خشونت‌گرا. وجه مشترك این نگرایش‌ها این است كه آنها مشروعیت خود را از اسلام می‌گیرند درست همانطور كه چریك‌های هرج و مرج طلب آمریكای جنوبی، كمونیست‌ها، سوسیال دموكرات‌ها و خرده احزاب طرفدار بلر همگی پایگاه خود را سوسیالیسم عنوان می‌كنند.

نگریستن به چنین طیف وسیعی از نگرش‌ها از دریچه چشم بن‌لادن یا زرقاوی كاری عبث و بی‌معنی است. غرب در مواجهه با این نیروهای فعال و چندبعدی دوگزینه پیش رو دارد: یا می‌تواند به نحو مسالمت‌آمیزی برخورد كند و به آنها اجازه دهد كه آزادانه و طی گفتگویی آزاد به ابراز عقاید خود بپردازند، یا می‌تواند انرژی خود را به سمت خشونت و تخریب هدایت كند. هر گزینه‌ای را كه غرب انتخاب كند، می‌توانیم مطمئن باشیم كه تبعات آن تنها گریبانگیر جوامع اسلامی نخواهد شد. در جهان كنونی، بحران‌ها را نمی‌توان چندان دور نگهداشت. مشكلات كابل، جنین و فلوجه هم‌اكنون به شهرها و كشورهای ما نفوذ كرده‌اند و آسیب‌پذیری ما را بیشتر و امنیت‌مان را مخدوش كرده‌اند.

ظاهراً بوش و بلر مصمم هستند كه زمان را به عقب و به دوران خوش كشورگشایی‌های ناپلئون و ملكه ویكتوریا بازگردانند. مشكل اینجاست كه دنیا مایل نیست به عصر استعمار، وحشی‌گری و فاجعه بازگردد و مسلمانان مستثنا از این امر نیستند. لندن و واشینگتن باید تصمیم بگیرند كه چه اسلامی را می‌خواهند: اسلامی مسالمت‌جو و دموكراتیك كه برای ثبات جهانی ضروری است، یا اسلام آشوب‌طلب و مخرب القاعده و نظایر آن. شكل اسلام معاصر تا حد قابل ملاحظه‌ای توسط محیطی كه درون آن مجبور به فعالیت است، تعیین می‌شود.

رهبران ما در حالی كه در حال تفكر درباره نحوه رفتار با اسلام هستند، باید درس‌های تاریخ را به خاطر آورند. هرچه باشد، استعمارگری اروپایی بود كه آزادی خواهان مسلمان را وادار به انتخاب مسیر مبارزه و جهاد كرد. 

منبع: گاردین

 




طبقه بندی: بیداری اسلامی در خاورمیانه و جهان،
[ چهارشنبه 12 شهریور 1393 ] [ 10:19 ب.ظ ] [ جلیل مرودشتی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


شهید نبض تند «رهائی» است ، همواره می طپد ،در امتداد نسلهاو قرنهای پیاپی ، شهید همراه با دمیدن هر صبح ، همراه با تلاطم هر موج ، همراه با نشستن هرقطره باران ، به چهره گلبرگهای بهاری . زنده است و زندگی ساز و حیات آفرین . (محدثی ،جواد )
شهیدان به کلام وحی و سنت رسول خدا صلی الله علیه واله عمل کردند :
عزت واقتدار مسلمین در برابر بیگانگان (دشمنان اسلام و قرآن ) وحاکمان مزدور بیگانه که مسلمین را بخاطر منافع خود و اربانشان قتل وعام می کنند در گرو عمل به این آیه شریفه قرآن است : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِیعًا » (نساءآیه 71 ) .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
***** ** ** ** ** ** *** ** ** **** آیه قرآن *****